PETANQUE 2025

Na lang wachten op het jaarlijkse Petanque-toernooi was de dag van de waarheid (in ieder geval voor dit onderwerp) dan eindelijk aangebroken.

Het organisatie team voor dit jaar was ingrijpend gewijzigd. Door het ontbreken van Willem en Linda waren de taken op een andere wijze verdeeld.

Voor dag en dauw werden de velden voor het clubhuis reeds in gereedheid gebracht. Dit jaar in een blauwe kleur -daarvan was nog genoeg in voorraad. Geel, zoals in voorgaande edities, wordt ook vaak in de baan gebruikt. Maar bij onze club hebben we niet vaak gebiedender, dus genoeg blauwe kleur in voorraad. Daarbij moet ik zeggen, dat het lijntrekken toch een hele zaak is. Ik merkte wel, dat zeker mijn richtingsgevoel niet altijd recht vooruit is. Ik wijk weleens van mijn pad af! Maar naar een uurtje was deze klus geklaard. De variatie in lengte en breedte was niet noemenswaardig en hierover zijn ook geen klachten binnengekomen.

Hierna werd alles in gereedheid gebracht om de aanmeldingen van dit jaar te kunnen verwerken. Rick zat gereed om het inschrijfgeld te innen en administratief vast te leggen. En zoals later ook bleek tot de laatste cent te verantwoorden. Hiermede konden we de gemaakte afspraken met de horeca en de inkoop van de prijzen bekostigen. Tevens werden hier ook de wedstrijdformulieren uitgedeeld met een korte uitleg. Uit ervaring van voorgaande jaren waren de spelregels op de achterzijde van dit formulier gedrukt.

Een duidelijk (voor de meesten) schema was opgemaakt per team.
Hierin was aangegeven:
hoe laat - op welk veld, tegen welke tegenstander - hoeveel punten hebben wij gescoord? -hoeveel punten heeft de tegenstander gescoord?

De uitreiking van de speelattributen werd verzorgd door de dames Erna & Loes. Zij waren, deels in een andere functie dan Willem en Linda, goede vervangsters. Ik verwacht veel van hen voor de toekomst bij onze club. Zij hebben ook de onderhandeling en besprekingen met de horeca (Stephen) gevoerd. En over het uiteindelijke resultaat mogen niet wij niet klagen. Ik heb iedereen er lovend over gehoord.

Tevens ook met ondersteuning van onze anonieme sponsoren voor de schalen frietjes. Nogmaals hartelijk dank namens iedereen hiervoor (hopelijk vindt dit navolging bij een volgend evenement).

Tijdens de aanmelding en wedstrijd, eigenlijk de gehele middag, was er muziek. Op verzoek en natuurlijk om in de sferen te blijven van de oorspronkelijk thuisbasis van PETANQUE: Frankrijk heel herkenbare chansons en artiesten. Christiaan, heel hartelijk bedankt voor je inspanningen. Je merkt toch, dat het sfeerverhogend werkt.
Graag ook weer bij de Beaujolais-party en pub quiz. Later in het najaar.

Deze keer was er wel een officieel tintje aan ons toernooi:
Met Bob van Rijswijk in onze gelederen hadden wij ook een officiële arbiter van de Jeu-des-Boules /Petanque organisatie. Dus bij meningsverschillen in het veld hadden wij een "commissie van beroep" bij de hand. Deze taak heeft hij ook met ferme acties uitgevoerd. Bob: dank hiervoor. Wij willen gaarne een volgende keer wederom gebruikmaken van je diensten!

Na de introducties en een kort overzicht wat de deelnemers deze middag stond te wachten, togen allen vol goede moed naar hun aangewezen veld en tegenstander om met het spelletje een aanvang te nemen.

Hierbij kwamen enkele kleine tekortkomingen in de planning naar boven. Bij een of twee groepen stonden drie teams in hetzelfde veld geprogrammeerd. Dat was te veel van het goede. Doordat in de planning per groep de teams in de bij elkaar liggende speelvelden waren gepland, was het snel opgelost met een kleine verandering. Waar gewerkt wordt, vallen weleens spaanders.

Voor de rest over het spelprogramma geen bijzonderheden. Behalve, dat het voor een aantal misschien iets te lang duurde. Maar de speeltijd was niet veel langer, misschien wel korter dan tweemaal 9 holes lopen.

Na drie spelletjes was er een grotere pauze rond de klok van twee uur. Dan zou er saté met stokbrood geserveerd worden. Echter, door onvoorziene omstandigheden: het uitvallen van elektra, werd de lunch iets later opgediend. Dit kon de pret niet drukken, integendeel: de pauze zou iets langer duren. Maar dan kwam toch het moment om zich voor de tweede ronde gereed te maken en hiermee een aanvang te nemen.

Zo tegen half vijf waren de geplande spellen ten einde en kon de balans opgemaakt worden. Een aantal deelnemers waren zeer geïnteresseerd in behaalde resultaten van andere deelnemers, maar hierover kon de leiding geen informatie verstrekken. Alles had zijn tijd nodig om het een en ander te verwerken. Dus neem je gemak ervan, misschien nog een drankje en tevens worden de gesponsorde frites verdeeld. Heerlijk met nog een paar snacks.

Eindelijk was het moment aangebroken, dat er iets van de sluier opgelicht kon worden. Allereerst waren er dankwoorden aan leden van het organisatieteam voor de organiseren, zoals hierboven beschreven. Ook werd hier de bediening niet vergeten.

Dan gaf de wedstrijdleiding een overzicht van de te winnen prijzen en bij welke klassering een prijs gewonnen kon worden; buiten de normale rangschikking van nummers 1 - 2 - 3 - etc. was er kozen voor de volgende redenatie:
er werd gekeken naar de scores op het wedstrijdformulier WIJ (=bruto) en WIJ-ZIJ (=netto) om het toch een klein beetje op het golf te laten lijken.

Extra prijzen - basis ronde 1:
bruto op plaats 07: Hein Hazenberg en Jack van der Laan
bruto op plaats 13: Ans Couvreur en Wanda Bloemgarten

Extra prijzen - basis ronde 2:
bruto op plaats 07: Ans Couvreur en Wanda Bloemgarten (dit is 2de keer in één toernooi)
niet uitgekeerd - vanwege clausule: maar één prijs per toernooi! Vergeten te vermelden!
bruto op plaats 12: Paul de Jonge en Mike Schussel

Bij deze laatste prijs moet toch een zwaar wegende opmerking gemaakt worden aan het adres van de wedstrijdleider, in dit geval: Adri de Greef. Hij biedt zijn welgemeende excuses aan de betrokkenen aan! In de toekenning van deze prijs heeft hij een BLUNDER gemaakt. Door welke reden dan ook, heeft hij het verkeerde team aangewezen voor deze prijs. Het juiste team zal dan ook gehonoreerd worden door hem persoonlijk. Want zij verdienden deze prijs, die abusievelijk aan team 12 is toegekend en overhandigd. Wie een fout maakt, moet op de blaren zitten! De wedstrijdleider zal ervoor zorgen dat het juiste team voor plaats 13 deze prijs zal ontvangen. Het team, wat dus nog wat te verwachten heeft is: Ingrid en Hans van Druten. (team 2: De flessen komen eraan!)

Extra prijzen - basis gehele wedstrijd:
bruto op plaats 07: John de Best en Coert Eckart
bruto op plaats 13: Hans Snoek en Bob van Rijswijk (deze is niet uitgereikt)
te weinig inkomsten n.b.t. de inleg. Echter is er een sponsor opgestaan, die toch medelijden had met het
ongelukkige team (13), dat deze heeft besloten, deze prijs postume uit te laten delen.
Deze sponsor wil ook onbekend blijven. (Team 13: de flessen komen eraan!)

Algemeen met een bruto score van 72 punten Harm Bakker en Adri de Greef

Algemeen winnaar met een netto score van 45 punten Elisabeth Ox en Jan Smedicus

Alle prijswinnaars van harte gefeliciteerd! Een uitdaging om de volgende keer het resultaat te evenaren. Overige deelnemers hebben nu een extra uitdaging (behalve hun handicap te verbeteren) om bij een volgende keer in de prijzen te vallen.

Hiermee werd het einde bereikt van deze sportieve en gezellige middag, na een drukke nazit met discussies over het afgelopen spel. Het leek net alsof ze het over golfen hadden!

Welnu; het organisatieteam heeft het toernooi met plezier opgezet met een goede opkomst. Wij zijn dan ook van mening, met 40 deelnemers is het goed te handelen en efficiënt in te delen. Niet te lange spelletjes en ook niet te kort. Alle deelnemers, hartelijk dank voor jullie deelname en aandeel in de prettige sfeer van deze middag, voor herhaling vatbaar!

Met dank van organisatieteam:
Erna Bakker, Loes Otto, Rick Thorburn en Adri de Greef

Nog enkele statistische gegevens:
aantal deelnemers: 41
vanuit Waterland: - 5
vanuit Ookmeer: - 6
vanuit vrienden/kennissen: 6
vanuit AMVJ: - 24

foto's Christian

 

Adres

AMVJ Golf
Sportpark Het Loopveld
Aanloop 3
1183 SZ Amstelveen
Telefoon 020-6475513

Secretariaat

Janine van Vegchel
secretariaat@amvj-golf.nl
tel. 06 5585 1306

Het Clubhuis

Sportpark Het Loopveld
Aanloop 3
020-6475513

Openingstijden

Clubhuis
Dagelijks in de zomer van:
9.30 tot 17.00 uur.
In de winter van:
10.00 tot 16.00 uur.

Copyright © All Rights Reserved by AMVJ-golf